Ondersteuning
Het beleid van het Bestuur van de Stichting Leids Oogheelkundig Ondersteunings Fonds is in 2015 gericht op voortzetten van het beleid van de afgelopen jaren. In het algemeen gaat het om het financieel steunen van onderzoeksprojecten of daarmee gerelateerde projecten op het gebied van de oogheelkunde. Het zwaartepunt ligt daarbij op de afdeling Oogheelkunde van het Leids Universitair Medisch Centrum van de Universiteit Leiden.

Kernpunten van het beleid van het Bestuur zijn onveranderd: dat betekent o.a. het ondersteunen van:

• (delen van ) onderzoeksprojecten in het kader van wetenschappelijke promoties aan universiteiten
  • (delen van ) onderzoeksprojecten in het kader van wetenschappelijke stages van studenten
  • (delen van) onderzoeksprojecten in het kader van wetenschappelijk onderzoek door assistenten in opleiding tot oogarts of door vaste medewerkers van de afdeling Oogheelkundige van het LUMC

De ondersteuning vindt plaats door financiële bijdragen ten behoeve van o.a.:

• kosten materialen
  • kosten aanstelling personeel
  • drukkosten proefschriften
  • bijdragen aan sommige kosten wetenschappelijke publicaties (b.v. kosten illustraties in kleuren in internationale tijdschriften)
  • reis- en verblijfkosten ten behoeve van onderzoek in buitenlandse instellingen door de genoemde onderzoekers

De Stichting LOOF neemt zelf geen personeel in dienst en treedt niet op als werkgever. Zij ondersteunt (tijdelijke) aanstelling van personeel bij andere rechtspersonen zoals o.a. universiteiten, academisch ziekenhuizen, universitaire medische centra of andere (onderzoeks)instellingen.

ANBI status
De stichting is door de Belastingdienst erkend als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) en op de website van de belastingdienst te vinden in het Programma ANBI opzoeken onder de naam Stichting Leids Oogheelkundig Ondersteuningsfonds.

Toetsing
Het bestuur zal verzoeken om ondersteuning van een project toetsen op o.a. de volgende aspecten:

• doel
  • haalbaarheid
  • doelmatigheid
  • gevraagde of reeds toegezegde ondersteuning door andere stichtingen, fondsen of instellingen

Middelen
Het Bestuur blijft streven naar het bekend maken van het bestaan van de Stichting LOOF en haar doelstellingen en daarmee het verwerven van fondsen via:

• vermelding van de Stichting in de diverse notarisagenda’s
  • vermelding van de Stichting als subsidieverstrekker in alle publicaties over de resultaten van onderzoek waar het LOOF een financiële bijdrage aan heeft geleverd (subsidievoorwaarde)
  • het onder de aandacht brengen van de Stichting bij (ex-) patiënten en anderen die aangeven een financiële bijdrage aan wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de oogheelkunde te willen geven door schenking, legaat of (deel van) hun nalatenschap via opname in hun testament

Het Bestuur voert ook dit jaar een prudent beleid met betrekking tot het ongericht onder de aandacht brengen van de Stichting in ziekenhuisafdelingen of poliklinieken door middel van folders, flyers of posters. In het verleden heeft de Stichting daartoe folders op de polikliniek Oogheelkunde van het toenmalige AZL (Academisch Ziekenhuis Leiden) verspreid. Veel instellingen zoals o.a. de UMC’s, hebben thans zelf stichtingen opgericht voor het werven van fondsen ten behoeve van het verrichten van wetenschappelijk onderzoek. Om die reden worden door interne regelgeving van die instellingen, de mogelijkheden voor het verspreiden van materiaal ten behoeve van fondsenwerving voor de Stichting LOOF beperkt.

Beloningsbeleid
De bestuursleden verrichten hun werkzaamheden voor de Stichting om niet. Zij ontvangen derhalve geen honorarium of onkostenvergoeding.

Doelstelling
Het verschaffen van middelen voor de uitvoering van bepaalde projecten op oogheelkundig gebied in Leiden en voorts het bevorderen van de oogheelkunde in het algemeen te Leiden en daarbuiten.
Aan het verschaffen van middelen kunnen voorwaarden verbonden worden, ondermeer teneinde een juiste besteding der gelden te verzekeren.

Verslag uitgeoefende activiteiten
In het kalenderjaar 2014 werden middelen ter beschikking gesteld voor wetenschapsstages van medische studenten in Boston in de V.S. en Sydney, Australië – voor onderzoek samen met de afd. Oogheelkunde Leiden, congresbezoek V.S. in kader promotie en voor drukkosten van proefschriften. Voorts faciliteerde de stichting, door middel van voorfinanciering (verstrekken van een lening) het ter beschikking stellen van een retinacamera voor pasgeborenen in het LUMC, te Leiden en een tijdelijke aanstelling van personeel ten behoeve van wetenschappelijke projecten.

Financiële verantwoording
De jaarrekeningen 2010, 2011, 2012, 2013 en 2014 zijn op deze website vermeld.